Eventi e comunicazioni
Dalla Germania a Lugano: 27 studenti in visita alla SUPSI
30 novembre 2015
Il Dipartimento economia aziendale, sanità e sociale accoglie una classe dell'Università di Scienze Applicate di Augsburg, Germania, per una settimana di studio e attività congiunte con gli studenti SUPSI del Bachelor in Economia aziendale - Major in Marketing & Sales, in collaborazione con aziende locali del settore moda-lusso.
Image

Un nutrito gruppo di studenti di ben dieci nazionalità diverse provenienti dalla Facoltà di Economia della Hochschule Augsburg (Baviera), accompagnato da due professori di Marketing e Comunicazione, sarà ospite del Dipartimento economia aziendale, sanità e sociale dal 30 novembre al 4 dicembre 2015. La visita-studio è organizzata dalla responsabile mobilità per l’ambito Economia, Michela Ornati, in collaborazione con la responsabile del Major in Marketing & Sales, Daniela Willi-Piezzi, e l'International Office della SUPSI.

L'iniziativa rappresenta il consolidamento della partnership tra le due università sottoscritto nei programmi di scambio europeo nell’ambito del programma SEMP - Swiss European Mobility Programme (precedentemente Erasmus+). Grazie a questo programma e alla disponibilità del partner, infatti, negli ultimi anni numerosi studenti del Bachelor in Economia aziendale della SUPSI hanno avuto la possibilità di studiare presso il dipartimento di economia dell'Università di Scienze Applicate di Augsburg per uno o due semestri, sperimentando una realtà culturale e formativa diversa e acquisendo nuove e preziose competenze linguistiche e relazionali. Lo Study Tour dell'università tedesca a Lugano mira a contraccambiare tale ospitalità, creando un momento privilegiato di studio e attività congiunte presso la nostra istituzione e sul territorio.

Gli studenti di Augsburg parteciperanno alle lezioni del Major in Marketing & Sales e lavoreranno assieme agli studenti SUPSI alla preparazione di un elaborato sul tema del branding e della comunicazione della sostenibilità nel settore moda. Il gruppo visiterà la VF Corporation di Stabio e avrà l'opportunità di approfondire l'approccio alla sostenibilità del marchio Timberland. Sono previste anche una presentazione aziendale e una visita agli stabilimenti di produzione della Ermenegildo Zegna a Coldrerio, nonché diversi momenti di socializzazione.

La settimana si concluderà con il SEMP-Apéro, un momento conviviale di presentazione dello Swiss European Mobility Programme, all'interno del quale tutti gli studenti del Bachelor in Economia avranno la possibilità di comprendere come funziona il programma di studio e stage in Europa. Potranno inoltre ascoltare le testimonianze degli studenti della SUPSI e Hochschule Augsburg che già hanno vissuto questa esperienza di mobilità.

L’auspicio è che l'accoglienza dello Study Tour dell'Università di Scienze Applicate di Augsburg funga da stimolo per un’ulteriore apertura e internazionalizzazione della formazione di base in ambito economico del DEASS.

A group of students from Hochschule Augsburg, Germany, is currently visiting the Department of Business economics, Health and Social sciences for a week of joint study with SUPSI students of the Marketing & Sales major, as well as field activities organized in collaboration with local fashion and luxury companies.

An international student group from the Economics Department of the University of Applied Sciences of Augsburg (Bavaria), accompanied by two professors of Marketing and Communication, will be hosted by the Department of Business economics, Health and Social sciences from November 30th to December 4th, 2015. The study tour has been organized by Michela Ornati, mobility coordinator for Business economics, in collaboration with Daniela Willi-Piezzi, head of the Major in Marketing and Sales, and with SUPSI's International office.

The initiative represents the consolidation of the two universities' partnership in the framework of the European exchange programs, now Swiss-European Mobility Programme - SEMP (formerly Erasmus+). Thanks to this program and to our partner's collaboration, in fact, several SUPSI students from the Bachelor of Economics have been able to study for a semester or two at the University of Applied Sciences in Augsburg, experiencing a different culture and education system while acquiring new and precious linguistic and relational competences. The German university's tour in Lugano is organized with the aim of returning this hospitality by creating a dedicated moment of study and joint activities at our institution and in the local community.

The Augsburg students will participate in the Major of Marketing & Sales lessons, and will work together with SUPSI students on a research project focused on branding and communication of sustainability in the fashion sector. The group will visit VF Corporation in Stabio and will have the opportunity to hear about Timberland's approach to sustainability. They will also visit two Ermenegildo Zegna production plants in Coldrerio, and learn about the company's history. Several socialization and networking opportunities are also on the agenda.

The week will include SEMP-Apéro, an informal presentation of the Swiss European Mobility Programme and the opportunities it offers to SUPSI's Bachelor of Economics students for studying and working elsewhere in Europe. During the event participants will hear testimonials from SUPSI and Hochschule Augsburg students who have already experienced mobility abroad, and enjoy an apéritif together.

We hope that our heartfelt welcome of the University of Applied Sciences Augsburg study tour will be an opportunity for even greater openness of the Department and of internationalization of the Bachelor of Economics education.