Laboratorio media e MINT (MEM)
Laboratory media and MINT (MEM)
Digital teaching
eSport
Game-based learning
Information Literacy
Nature, technology and applied mathematics
Outdoor education
Computational thinking and computer science
Augmented and virtual reality
Educational robotics
Department
The Laboratory media and MINT is part of the Department of Education and Learning / University of Teacher Education.
Head
Lucio Negrini, Professor SUPSI in Technology in EducationCollaborators
Loredana Addimando, Senior Lecturer-ResearcherMasiar Babazadeh, Lecturer-Researcher
Elena Battipede, PhD student
Luca Botturi, Professor SUPSI in Media in Education
Alessio Carmine, Senior Lecturer
Rossana Falcade, Senior Lecturer-Researcher
Tiffany Fioroni, Scientific Collaborator
Christian Giang, Researcher
Giuseppe Laffranchi, Teacher-Professional
Petra Mazzoni, Researcher
Thierry Moro, Technical Collaborator
Stefano Peduzzi, Lecturer
Alberto Piatti, Professor SUPSI in Didactics of MINT disciplines
Luca Reggiani, Lecturer-Researcher
Miriano Romualdi, Lecturer-Researcher
Manuela Varini, Lecturer
Movie&Media Labs
Every year, the Laboratory also offers in-depth courses of choice and supervises several Bachelor's theses. Also of particular note are the training activities in collaboration with the geography didactics area on the topics of outdoor education and sustainability.
In the Master's in Teaching for Secondary I and Master's in Teaching Mathematics for Secondary I the Laboratory offers a course on media education and one on integrated digital didactics and runs the disciplinary didactics and natural science laboratory. The Laboratory also accompanies several Master's theses.
In the Teaching Diploma in Upper Secondary Education, the Laboratory offers a course on technology in teaching.
In the area of Continuing Education, the Laboratory offers several short courses in the fields of technology, media, game-based learning and natural science didactics, as well as long-term courses such as DAS food education in middle school and CAS Educational Robotics.
L'arte della fuga
Un numero dedicato all’utilizzo delle escape room in classe.
La camera o(b)scura
Quanto può influire un’invenzione tecnica sul modo in cui guardiamo il mondo? Quali sono le tappe che hanno portato allo sviluppo della fotografia come la conosciamo oggi? Il quaderno didattico ripercorre la storia della fotografia, soffermandosi sui principi fisici e chimici e le scoperte che l’hanno resa possibile.
Selfie Awareness
Percorso didattico che tratta del desiderio di raccontare gli altri e di raccontarsi tramite un’immagine o un ritratto. Fare davvero l’esperienza di un ritratto che coglie l’altro in profondità, che lo racconta in maniera inedita e vera, significa offrire un’esperienza di paragone che mette quantomeno in prospettiva i modelli di bellezza che troviamo in rete e sui media. Significa anche capire che fare e pubblicare un ritratto è un atto che implica una responsabilità, in chiave sia etica sia legale.
Sound Score
Itinerario didattico di educazione al suono, alla musica e al rapporto tra musica, immagini ed emozioni. Mette a tema come il suono dia vita e colore alle immagini, e come possa essere creato, manipolato per diventare una componente importante del linguaggio cinematografico.
La robotica educativa nella scuola dell’obbligo ticinese
La robotica educativa si basa sull’utilizzo di robot educativi per l’insegnamento/apprendimento in diverse discipline, non solo scientifiche. Si tratta di un settore interdisciplinare, che coniuga aspetti educativi, ingegneristici, matematici e creativi.
Itinerari didattici blue-bot
Itinerario didattico pensato per il primo ciclo HarmoS e che fa uso dell’automa blue-bot. Gli itinerari presentati fungono da esempio e stimolo per tutti i docenti che sono interessati a provare delle attività di robotica nelle loro classi.
Itinerari didattici Thymio II
Itinerario didattico pensato per il secondo ciclo HarmoS e che utilizza il robot Thymio II. Gli itinerari presentati fungono da esempio e stimolo per tutti i docenti che sono interessati a provare delle attività di robotica nelle loro classi.
Itinerati didattici LEGO Mindstorms EV3
Itinerario didattico pensato per il terzo ciclo HarmoS e che fa uso del robot della Lego Mindstormss EV3. Gli itinerari presentati fungono da esempio e stimolo per tutti i docenti che sono interessati a provare delle attività di robotica nelle loro classi.
Stable and fruitful collaborations in the field of research are established with the Centre for Learning Sciences (LEARN) of the EPFL, the Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne, as well as with the other Swiss universities of teacher education.
Many dissemination activities in Ticino are carried out in collaboration with the Locarno Film Festival and the Media in Piazza network, in which Wikimedia Switzerland and the Università della Svizzera italiana also participate.
The laboratory also serves as the antenna for Italian-speaking Switzerland of GLOBE Switzerland, a foundation that promotes the exploration and collection of climate data and parameters in schools to foster scientific collaboration at a global level, within an international network involving schools and research centres.
The latest
Our agenda
No contents available
Laboratorio media e MINT
Dipartimento formazione e apprendimento / Alta scuola pedagogica
Piazza Remo Rossi 1
CH-6600 Locarno